
Merk je intranet, geef het een persoonlijkheid en geef het een kort-maar-krachtige naam.

Vergeet niet succes te zenden. Heeft iemand individueel of het kantoor een prijs gewonnen? Is er iemand gepromoveerd? Deze berichtgeving heeft invloed op de motivatie van collega’s.

Maak bestanden en documenten op het intranet toegankelijk voor iedereen. Niemand houdt ervan om tegen een machtigingscherm aan te lopen.

Houd het intranet interessant. Probeer soms eens andere kleuren (thema’s) uit. Misschien iets dat te maken heeft met de seizoenen.

Probeer niet te veel tekst te gebruiken. Maak het intranet aantrekkelijk met afbeeldingen.

Keep-it-clean. Gebruik lijnen, verschillende kleuren en eventueel witte vlakken als opvulling om het aantrekkelijk op het oog te houden.

Wedstrijdje? Zet bijvoorbeeld een wedstrijd op en kondig het aan op het intranet. Rijk voor degene een prijs uit van misschien een waardebon.

Het is leuk om een themadag af te spreken. Een bekende is natuurlijk de “Throwback Thusday”. Je kan misschien ook kiezen voor “Photo Friday”. Dit creëert toch een sfeertje.

Post eens een “Inspirational quote” die dichtbij de organisatie staat. Het kan de collega’s inspireren of motiveren.

Post af en toe een humoristisch filmpje, cartoon, GIFje of afbeelding van bijvoorbeeld The Office. De collega’s krijgen een goede vibe met het intranet.

Gebruik tags voor in je content. Op het begin zijn de zoekresultaten nog te overzien. Na een jaar ben je toch al blij dat je de content een tag hebt gegeven.

Zet een Q&A lijst op voor je collega’s waar ze hun vraag aan het management kunnen vastpinnen.

Zet zo af en toe eens een collega in het zonnetje. Waar is hij of zij goed in? Wat bestelt hij of zij altijd in de kroeg? Waarom verdient de collega het om in het zonnetje gezet te worden?

Bied een training aan of post een tutorial op het intranet. Een video is de beste manier voor het overbrengen van informatie en kennis.

Laat je collega’s weten dat ze zelf ook content mogen creëren op het intranet. Hiervoor zou je iemand tijdelijk rechten kunnen geven om bijvoorbeeld een nieuwspost te delen.

Experimenteer. Probeer nieuwe workflows, ideeën of designs uit.